Dag 2: Min hatlåt – Vem kan man lita på?

Ordet hata är ett starkt ord som bör användas med försiktighet och måtta. Jag väljer att kalla det låt jag starkt ogillar. Vi skulle kunna kalla det ”låtar jag ogillar” eller ”band jag starkt ogillar”, för det handlar ändå om Hoola Bandoola band och Mikael Wiehe.
Vad är det jag så starkt ogillar? Egentligen är det inte de enskildheterna, utan helheten som stör.
Mikael Wiehes väsande ”malmöitiska” och totala brist på självdistans. Och minst sagt otydliga avståndstagande från de galna politiska idéer han omhuldade under proggåren. Han betraktar fortfarande Kuba som ett föredöme. 

Trist musik som knappast överrumplar.

Men, själva kardinalsynden begås genom att skriva folk på näsan. Berätta ”hur det ligger till” med ganska krystade troper och grepp. Som tydligast blir detta in den så forcerade och styltiga ”Vem kan man man lita?” där strof efter strof pumpas in i lyssnarens öron. Det är fel på Bob Dylan (i låten benämns han Robert Zimmerman), prästen från konfan och gud vet vem. Tur då att Hoola Bandoola hade svaren.

Det är denna unkna och osexiga helhet som får mig att vilja klä på mig den Lidingöblå Gantskjortan och susa i väg min stadsjeep till tonerna av Da Buzz. Untz, untz!

För er oss som undrar. Detta är en del i Annikas utmaning. 

 

Kommentera

