Dag 4: En låt som gör mig ledsen – Vem får nu se alla tårar?

Nisse Hellberg. Foto: Kaj Lehtinen
Nisse Hellberg. Foto: Kaj Lehtinen

Egentligen är det svårt för mig att blogga om en låt som gör mig ledsen. En låt kan vara melankolisk, sorgsen eller ledsam men detta kan i sig, vid olika tillfällen i livet ha en uppbyggande effekt då man identifierar sig själv eller den situation man befinner sig i, med låten. Det är lite lättare att vara ledsen om man inte är ensam.

Wilmer X album Mambo Feber är för mig en episk svensk rock, pop- och bluesplatta som fick mig att inse att musik har dimensioner borta bra eller dåligt. Att man med musik verkligen uttrycka känslor – glädje, sorg, ilska och längtan – i en 3-4 minuter lång låt hade jag nog, fram tills detta, inte förstått. Vem får nu se alla tårar? visste jag direkt vad han den handlade om, trots att jag bara var 8 år gammal. Orden tillsammans den vemodiga musiken, Jalles munspel och de stämningsfulla stråkarna fick mig att inse livets kalla, hårda verklighet. Ett förebådande om vad som säkerligen komma skulle. Och jag riktigt längtade. Jag skulle som Nisse Hellberg sitta med ruffsigt hår och skriva en radiohit om kärlekens realiteter.

Kommentera

