Låt jag minns från min barndom (repris) En fladdermus i mitt tak – Arja Saijonmaa

Det är tid att sjunga sånger. Album jag minns.
Det är tid att sjunga sånger. Album jag minns.

Glöm föregående inlägg! Visst, jag erkänner att Shabooms R.O.C.K. var den första singel jag köpte/valde. Fair enough. Men ett betydligt mer innerligt och bestående intryck gjorde morsan på mig när hon spelade upp den helt underbara LP:n ”Det är tid att sjunga sånger”, från 1977.

Arja Saijonmaa. Vilken underbar sångerska. Vilken kvinna. Jag älskar verkligen hjärtligheten och ärligheten i hennes artisteri.

Jag lyssnar kanske inte dagligen på henne, men detta album minns jag mycket väl. Min mamma skulle tvunget lalla med i dessa fantastiska sånger, signerade Mike Theodorakis, som berättade historier om arbetets  – det riktiga arbetets – oglamourösa, fula verklighet, och jag var så otroligt rädd för att någon kompis skulle komma förbi och höra min mamma när hon skrålade på. Lide pinsamt med en falsksjungande morsa.

Detta är riktig arbetarmusik som utgör soundtracket till familjen Moséns liv på Munkhättegatan i Malmö. ”Varje Morgon” skulle kunna handla om min farsa, Kockumiten, som varje dag sedan det tidiga sjuttiotalet tog cykeln när till hamnen för att jobba.
Finsk-grekisk blues med känsla, innerlighet, sorg och melankoli.

Själv minns jag, av någon anledning, mest En fladdermus i mitt tak.  

2 reaktioner på ”Låt jag minns från min barndom (repris) En fladdermus i mitt tak – Arja Saijonmaa

Kommentera

