Morrissey, Morrissey, Morrissey!!

Yes, så var det snart dags igen. Morrissey live. Alltid en mycket, mycket speciell och pirrig känsla. Det kan jag inte komma ifrån. Första gången jag såg honom var 1999, i Köpenhamn. Då var jag 16 år gammal, och den upplevelsen var totalt obeskrivlig och mina tonårs absoluta höjdpunkt, utan tvekan. Det skulle dröja tio år fram tills nästa konsert, och jag trodde att jag som vuxen man hade uppnått en viss mognad och distans till min idoldyrkan. Men knappast. När det väl var dags och Morrissey kom ut på scen förflyttades jag tio år tillbaka i tiden. Efter det hann jag med att se honom i Berlin några månader senare.

Imorgon är det alltså dags igen. Sundspärlan i Helsingborg är det som gäller. Just nu sitter jag och funderar på om jag ska åka dit tidigt på morgonen/förmiddagen för att återigen kunna få en bra plats. Orkar jag? Egentligen inte. Men det lutar åt det ändå. Får ta med en kexchoklad och en cola.

Förväntningarna är höga. Årets setlist är grymt bra och varierad med hits både från Smithseran och Morrisseys ännu längre solokarriär. Jag kommer DÖ när han kör You’re the one for me, fatty, Alma Matters och Theres is s light that never goes out. Dö som en tonåring.

Kommentera

