Mike Stern – ofantligt skicklig om än med obegripligt chorus

Jag läser att Mike Stern snart spelar i Stockholm. Jag kommer själv inte kunna närvara men uppmanar alla som älskar bra gitarrspel att köpa en biljett. Mike Stern måste ses som en av de främsta inom modern jazzgitarr. Det vill säga, det är modernt, men inte för modernt, i min mening. Mycket riktigt berättar Mike Stern i klippet nedan om hur han inte är rädd för att införliva en blues- eller rockkänsla i sitt gitarrspel. Det jag inte kommer förstå är varför han envisas med att använda ett så markant chorus när han spelar. Ständigt denna choruspedal. Jag antar att det är jag som är trög för han är inte den enda inom jazz- och fusionvärlden som eftersträvar detta lite burkiga ljud. Ofta hör något liknande hos Larry Carlton, mästergitarrist i samma genre.

Men i vilket fall. Mike Stern – otroligt skicklig på det han gör. Och ganska rolig när berättar om hur han i unga år ville slänga ut gitarren genom fönstret, men inte kunde då han bodde i en källarvåning.

Kommentera

