Idag minns jag Joe Pass (1929-1994)

Joe pass - gitarrist i absoluta toppen. Foto: Tom Marcello
Joe pass - gitarrist i absoluta toppen. Foto: Tom Marcello

Idag för för 17 år sedan gick Joe Pass bort. 64 år gammal dog han i levercancer. Han får väl sägas vara en musikernas musiker och han räknas som en av de absolut främsta gitarristerna, alla kategorier, även om han främst lyfts fram i jazzkretsar, av naturliga skäl. Han var en jazzman av episka mått som med precision och utan att darra på manscheten lyfte jazzgitarren till en nivå som jag tror få matchar än idag. Min personliga koppling till Joe Pass musik kan inte påstås vara stark. Icke desto mindre har jag ett klart minne av när jag på ren chans inhandlade Sounds of Cynanon, från 1961. Plattan bestod av musiker som på grund av sitt missbruk sökte hjälp hos The Synanon institute, en märklig rörelse som under åren kom att bli en sekt med kriminella inslag, och slutligen upplöstes 1989. En av musikerna var Joe Pass som utvecklat ett drogberoende han faktiskt blev av med under sin vistelse hos institutet.

Jag vill inte påstå att plattan är den bästa Joe Pass medverkat på, men för mig, som då var 17 år gammal och enfaldig nog att tro på min egen förmåga som gitarrist, kom den att omdefinera min syn på gitarrens möjligheter och omöjligheter (för min egen del). Framförallt öppningsspåret C.E.D fick mig att inse att jag nog borde lägga större tonvikt vid de mer akademiska studierna, för någon riktig gitarrist skulle jag aldrig bli. Om den här killen kunde spela så här bra på rehab…

En fantastiskt musiker och representant för den mer moderna jazzgitarren som spelade med flera av de största. Herb Elis, Frank Sinatra och Sara Vaughan för att nämna några.

Kommentera

