Derek Trucks slidegitarr garanterar gåshud

Derek Trucks. Foto: Carl Lender
Derek Trucks. Foto: Carl Lender

Att jag hittills inte nämnt Derek Trucks på bloggen är en smärre skandal. Jag kan inte komma på någon ung hot shot som förvaltar och utvecklar bluesen med så mycket värdighet och stolthet som Derek Trucks. 31 år gammal och redan ett fullblodsproffs med fantastisk dynamik och attack i slidegitarren. Detta för bluesen så karakteristiska sätt att spela gitarr kan i ärlighetens namn bli ganska enformigt, linjärt och utan större mål och mening. Men Derek Trucks målar upp levande, nya figurer med sitt spelande som avviker och överraskar mig.

Den mest fantastiska låt jag hört med Derek Trucks är hans liveversion av Derek and the Dominos Anyday – sublim redan 1970  -nio år innan Derek Truck föddes. Men han skulle alltså komma att framföra den betydligt bättre än Clapton och grabbarna. Lyssna på hans overkliga känsla för tajming, dynamik och och desperata inlevelse. Jag får gåshud.

En reaktion på ”Derek Trucks slidegitarr garanterar gåshud

Kommentera

